رفع خروپف با دستگاه CPAP

برخی افراد گهگاه و بسیاری به طور منظم خروپف می کنند. آیا به علت آن فکر کرده اید؟ خروپف در واقع صدای انسداد تنفس است. زمانی که هوا نمی تواند آزادانه در مجاری تنفسی جریان یابد، بافت های هوایی فوقانی ارتعاش یافته و صدا ایجاد می کنند. این حالت می تواند ناشی از مشکلات ساختاری در گلو نظیر بلندی نرم کام یا حجیم بودن بافت گلو باشد. همچنین اختلالاتی مانند آپنه خواب، اضافه وزن و … نیز اغلب منجر به خروپف می شوند. به منظور رفع این مشکل ابزارهای مختلفی ارائه شده اند. در این مطلب به تشریح عملکرد دستگاه سی پپ و رفع خروپف توسط آن می پردازیم.

همانطور که اشاره شد، دم و بازدم حین خواب و در حالی که مجاری تنفسی مسدود هستند، باعث تولید صدای خروپف می شود. برای خروپف دلایل زیادی وجود دارد. از جمله علل شایع خروپف شامل:

  1. آپنه انسدادی خواب
    همه افرادی که خروپف می کنند، به این اختلال دچار نیستند. اما تمام کسانی که مبتلا به OSA باشند، خروپف نیز می کنند. آپنه انسدادی خواب، یک اختلال رایج مرتبط با خواب است. در این حالت، در تنفس فرد حین خواب مکث های مکرر رخ می دهد. علت آن نیز فروپاشی کامل یا جزئی راه هوایی می باشد. این اختلال با وضعیت های نامطلوب سلامتی نظیر افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است. یکی از راه های خوب درمان OSA، دستگاه سی پپ می باشد. بنابراین دستگاه سی پپ و رفع خروپف به یکدیگر مرتبط هستند.
  2. مصرف الکل و داروهای آرام بخش
    این مواد، ماهیچه هایی که از بافت اطراف راه هوایی حمایت می کنند را شل کرده و خروپف را در پی دارند. کسانی که به طور مزمن خروپف می کنند، با مصرف الکل و آرام بخش، علائم شدیدتری از خروپف را نشان می دهند. توصیه پزشکان این است که پیش از خواب از مصرف این مواد خودداری کنید.
  3. آناتومی سر و گردن
    در انقباض مجراهای هوایی، اندازه و شکل ساختارهای خاص سر نیز، اثرگذار هستند. به عنوان مثال کسانی که انحراف تیغه بینی دارند، بیشتر خروپف می کنند. رشد مجاری بینی (پولیپ)، کوچک بودن فک و بزرگ شدن لوزه ها، دیگر ساختارهایی هستند که منجر به خروپف می گردند.
  4. احتقان مزمن بینی
    گرفتگی بینی دیگر علت شایع خروپف محسوب می شود. آلرژی یا عفونت، از متداول ترین علل احتقان بینی هستند. خشکی هوا و انحراف سپتوم نیز می توانند احتقان بینی را ایجاد کنند. با ادامه این شرایط، احتقان مزمن رخ داده و فرد خروپف می کند. سایر دلایل خروپف عبارتند از: وضعیت بدن حین خواب، سیگار کشیدن، عدم خواب کافی و غیره.

دستگاه سی پپ چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه CPAP کوتاه شده عبارت «فشار درمانی مثبت مداوم راه هوایی» می باشد. این روش درمانی برای بیماران مبتلا به آپنه خواب ارائه شده است. این دستگاه از فشار هوای ملایم برای باز نگه داشتن راه های هوایی بیماران استفاده می کند. دستگاه سی پپ به بیماران اطمینان می دهد که راه هوایی هنگام خواب، دچار فروپاشی نمی شود. این دستگاه شامل ماسک، لوله اتصال ماسک به دستگاه و موتور مکش هوا می باشد.

درمان سی پپ یکی از توصیه شده ترین گزینه ها به بیماران آپنه خواب مرکزی و انسدادی است. علاوه بر آن برای درمان نوزادانی که ریه های آنها به طور کامل رشد نکرده نیز، کاربرد دارد. این دستگاه با انتقال مداوم هوا از طریق بینی و دهان، به باز نگه داشتن راه های هوایی شما کمک می کند.

اگر با استفاده از دستگاه سی پپ همچنان خروپف می کردیم باید چیکار کنیم؟

به طور طبیعی خروپف باید با استفاده از این دستگاه قطع شود. به چهار دلیل، ممکن است حتی با CPAP نیز خروپف کنید:

  • میزان فشار نیاز به تنظیم دارد (تنظیمات باید با مشورت پزشک صورت گیرد).
  • به دلیل شکاف های هوایی، هوا از ماسک نشت کرده و تاثیر اثربخش خود را از دست می دهد. برای رفع این مشکل می توانید سایر مدل های ماسک و لوازم جانبی نظیر بالش بینی، پد ژلی بینی و … را امتحان کنید.
  • ممکن است از طریق دهان نفس بکشید. جهت رفع خروپف در این حالت باید از ماسک های کامل صورت استفاده نمایید.
  • به پشت می خوابید. وضعیت فعلی خواب خود را تغییر داده و خوابیدن به پهلو را در نظر بگیرید.

در این مطلب به ارتباط دستگاه سی پپ و رفع خروپف پی بردید. در واقع اگر شما نیز خروپف می کنید؛ به وسیله ی این دستگاه باید مشکل شما برطرف شود مگر اینکه دلایل دیگری وجود داشته باشد. شما می توانید برای خرید دستگاه کمک تنفسی سی پپ و دستگاه بای پپ RESMED از طریق سایت ما اقدام کنید.

تیکت جدید
پیمایش به بالا